Derby tegen Valleivogels levert de volle winst op

Valleivogels 7

19 november 2022 14:30

Anoniem

Sportpark De Hokhorst
De Hokhorst 5
3927GX
RENSWOUDE
tel. 0318-572150

Vorige week een nette overwinning tegen de Mussen uit Elst behaald. We zijn nog ongeslagen, nog geen puntverlies en in de winning mood. Afgelopen zaterdag de inhaal wedstrijd op het programma tegen Valleivogels. Laag geklasseerd maar altijd lastig zo’n derby.

Afgelopen donderdag rammelde de emmer weer vroeg: ”Wie is er vanavond en of zaterdag wel of niet bij??” En in tegenstelling tot eerdere rammelingen waren er dit maal veel afmelding. Veel afwezigen door een weekendje weg. Maar duidelijk was dat we ook die donderdagavond niet een overvol trainingsveld zouden gaan zien. Maar dan weet je 1 ding zeker. Als je traint en er zaterdag bent dan ben je basisspeler. Die bewuste donderdagavond stonden r op waterkoud veld 13 man paraat om te trainen. Maar dat mocht de pret niet drukken. We speelden 7 tegen 6 en op een veld die we ook gebruiken voor de training wanneer er 22 man aanwezig is. Veel lopen dus. Maar sommigen kunnen dat prima gebruiken.

In de kantine kwam het spel weer op de wagen. We konden rekenen op een man of 15. Dus voldoende om aan te treden tegen de Vogels.

Zaterdag 19 november een bijzonder koude maar zonnige dag. Bibberend kwamen de spelers 1 voor 1 binnen. De ‘zin’ droop er vanaf. Prachtig zonnetje maar met een temperatuur op of net  boven het vriespunt zorgde ervoor dat een ieder weer diep in de verkleedkist was gedoken om thermoshirts en handschoenen tevoorschijn te halen.

In de basis ditmaal Lobje, Helmert ©, Kooitje, Loebie, Kaatje, Opa, Nico, Joekel, Henk, Wilbert en Teus. In de wissel beschikten we over Casper, Ouwe Beek, kleine Jacco en Frank.

Na een goede warming-up was men onder het stralende zonnetje lekker opgewarmd en kon er gestart worden. Helmert verloor strategisch de toss. Om zo te kunnen starten met het laagstaande zonnetje strak in ons bekkie. Ondanks deze zon tegen, waren wij dominant in balbezit, kwamen we veelal tot de vijandelijke 16 meter, maar kregen niet veel kansen tegen de jonge Vogeltjes uit Scherpenzeel. Het duurde 25 minuten voordat de eerste kans kwam. En ik kan je zeggen dat was een giga kans. Zo eentje die je al telt voordat het net wordt geraakt. Zo eentje waarbij je een voorzet krijgt en alleen voor de keeper hoeft binnen te tikken. Op papier makkelijk, maar aan Henk helaas niet besteed.

Het was tyfus koud en van het spel kregen wij het op de bank en langs de lijn niet warm. Kleine Jacco had het zelfs zo koud dat hij gewoon lekker is gaan warmlopen. Nico had dat in de gaten en dacht ‘ik ga kreupel’ lopen dan kan ik eraf en lekker onder die warme douche. Lucky Nico, want die truc werkte. Jacco erin voor Nico. Tegelijk wat omzettingen gedaan, maar dat kwam het spel niet ten goede. Zoals gezegd modderde de wedstrijd voort en bouwde wat frustratie op dat het zo lang nul nul stond. Her en der wel een kleine mogelijkheid maar de in pyjama geklede sluitpost van de Vogels hield stand. Bij het rust signaal vloog iedereen naar binnen om zich te warmen aan de thee.

Er moest gewisseld worden om het tij te keren. Helmert, Joekel en Opa maakten plaats voor Ouwe Beek, Casper en Frank.

Tweede helft zon in de rug. Tja weet niet of dat nu zo lekker is of juist een voordeel. Met lasogen een bal aannemen is nu eenmaal niet optimaal. Maar met wat meer druk voorin kwamen we vaker voor de goal bij de Vogels. Met wat meer risico dat we namen zagen we ook dat Valleivogels wat vaker gevaarlijk kon counteren.

Diverse kansen kregen  wij maar vizier stond niet op scherp. De oudste op het veld moest zorgen voor de bevrijding. Frank ging in de 16 een 1-2 aan met Wiberto en ronde SCHITTEREND af (1-0). Er viel een last van de schouders bij iedereen. We gingen makkelijker voetballen en op weg naar de 2-0. En die 100% kans kwam al snel. Uit een voorzet kon kleine Jacco vrij inkoppen op de doellijn. Maar vanaf nu heet hij ‘te kleine Jacco’. Waar iedereen dacht DOELPUNT, wist hij de bal wel te raken maar naast de goal. Volgens zijn eigen zeggen ‘kon hij er net niet goed bij’….

Een tweede invaller zorgde voor de bevrijding en de 2-0 in de 75e minuut. De bal werd voorgegeven vanaf links. Casper torende hoog boven de verdediging uit, ‘hooverde’ even op 2,5 meter hoogte, om vervolgens de bal tegendraads hard in te koppen. Valleivogels was gebroken en op de knieën.

De 3-0 kreeg Henk in de schoot geworpen om vrij tot 2 maal toe in te schieten. Maar tot 2 maal toe faalde hij, tot frustratie van hemzelf, maar hilariteit van zijn teamgenoten 😊

Wij werden wat slordig en hielpen uiteindelijk de Vogels meer in het zadel. Dit tezamen met de strategie van de tegenstander om nu 1-op-1 te gaan spelen. Dit leverde Vogels enkele corners op en een vrij trap. Echt gevaarlijk nee, maar uit een kluts kwam de bal toch voor de voeten van de spits en kon Lobje verschalken (2-1). Zij gingen erin geloven om nog een punt te stelen. Die kans kregen ze van ons niet en ook niet van arbiter Goes. Hij floot netjes op tijd (althans gegeven de tijd op zijn atoomklokje) af. Weer 3 punten in de tas. En omdat VVA deze dag niet speelde gaan wij nu alleen aan de leiding. Ongeslagen en zonder puntverlies.

Komende week spelen we uit bij Roda ’46 in Leusden. Een op papier zwakke broeder waar wij het altijd lastig mee hebben. Wij gaan donderdag ons voorbereiden op die wedstrijd en gezien het gebrek aan scorend vermogen van de spitsen afgelopen zaterdag denk ik dat we niet alleen een partijspel spelen, maar ook wat afrondvormen zullen proberen.

Groet Knarf