Renswoude rekent af met trage defensie Blauw Geel'55

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse G

31 januari 2015 14:30

Visser, J.J.A.

Rick de Koning heeft met twee doelpunten een belangrijk aandeel geleverd in de 3-2 zege die Renswoude op Blauw Geel'55 boekte. ,,Het was een gluiperige overwinning, maar dat zijn wel de lekkerste", lachte de spits, die dit seizoen nog weinig reden had tot lachen. De Koning stond tot zaterdag zelfs nog droog.

door Edward Doelman

De eerste helft op De Hokhorst was het aanzien niet waard. De Kraaien legden niet één fatsoenlijke aanval op de mat, terwijl de bezoekers uit Ede het nauwelijks beter deden. In de persoon van Tom Schutte doken de Edenaren eenmaal gevaarlijk op voor Jacco van Ginkel.

De wedstrijd werd pas in de tweede helft op gang gebracht door Dittgher Aarsen, die keeper Michel van Beek simpel omspeelde en de bal met zijn chocoladebeen in het doel tikte. Hij profiteerde daarmee van een kapitale terugspeelfout van Jeroen Berkhof. Met de goal vrat Renswoude zich in de wedstrijd, waarbij Aarsen en De Koning de speerpunten waren. ,,We wisten dat Blauw Geel trage verdedigers heeft. De bedoeling was om de bal achter hun laatste linie te leggen en onze snelheid optimaal te benutten. Daar kwam in de eerste helft niets van terecht, de tweede helft wel", analyseerde De Koning.

Hij voerde die strategie in de tweede helft meerdere malen met succes uit, met opgelegde kansen tot gevolg. Zo zette de inwoner van Veenendaal Ronnie van Essen vanaf rechts voor de keeper, maar de middenvelder kreeg de bal niet op doel. De Koning was daar een stuk succesvoller in. Bij de 2-0 verlengde hij handig een vrije trap vanaf links. Ook de 3-1 werd geproduceerd door de aanvaller, die na een dieptebal van Nico van den Bosch eenvoudig Dick Hoefakker klopte in de sprint. Tussendoor had Donovan Rijlaarsdam tegen gescoord.

Met de 3-1 beschikten de Kraaien over een buffer, die in de slotfase moest worden aangesproken. Bij het ingaan van de blessuretijd had Rijlaarsdam de aansluitingstreffer gescoord, waardoor Blauw Geel'55 de jacht op een punt heropende. In de negen minuten extra tijd bleef Renswoude ternauwernood overeind. ,,Het was hectisch, maar we hebben het overleefd", sprak de matchwinner opgelucht. Dat het spel verder niet aan om te gluren was? Daar prakkiseerde in het roodwitte kamp niemand over. ,,Op deze manier blijven we afstand houden met de onderkant van de ranglijst. Dat is voor ons de eerste prioriteit."

Bron: Scherpenzeelse krant
Foto's: Guido de Boer