BELADEN DUEL LEVERT ALLEEN TWEE METERS BIER OP

Mannen zaterdag, 4, 6e klasse 21

7 november 2015 12:30

Piet Bos

Renswoude - Op een bewolkt sportpark "de Hokhorst" ontving Renswoude 4 het 9e elftal van Roda '46. In een rechtstreeks gevecht tussen de twee concurrenten nam de arbitrage een grote rol op zich.

De eerste helft speelde zich vooral af op het middenveld. Waar beide teams zich geen hoogstaand voetbal op de mat wisten te leggen, werd er slechts enkele keren een speldenprikje uitgedeeld. "Dat we niet goed speelden in de eerste helft, heeft denk ik te maken met het feit dat we allebei slordig waren in de opbouw." sprak Neville Vonk na afloop. "We wisten er een aantal keren nog uit te komen in de counter, maar daar ontbrak het telkens aan de goede eindpass. De paar kansjes die we kregen, waren simpelweg te ongevaarlijk.", aldus Vonk. De enige grote kans van de eerste helft kwam op naam van Cris Wijnen, die met een geplaatst schot de keeper testte. Dezelfde doelman zag wel brood in het schot, maar moest toezien hoe zijn subtiele grabbelbeweging 10 centimeter naast de paal belandde. "Heel erg jammer, het was een van de weinige kansen. Dat die lange grabbelaar dan zo'n grote kans verprutst, echt ongelooflijk.", waren de harde woorden van Wijnen, die uiteraard doelen op de keeper van Roda.

Met verschillende wijzigingen in de rust deed Cornel Overeem een poging om de wedstrijd open te breken. Zo was daar de rentree van Alwin Breeschoten, die stond te popelen om in te vallen. De positieve energie die hij meebracht, leek voor meerdere spelers nodig om op te leven. Vanaf het begin van het tweede bedrijf greep Renswoude de tegenstander bij de keel. "Het voetbal was gewoon veel beter in de tweede helft, daardoor kregen we veel meer ruimte en wist Roda weinig meer te vertellen. Dat we dan tóch op achterstand komen is echt frustrerend." sprak Danny de Weerdt, aanvoerder en doelpuntenmaker. "De enige kans die zij nog kregen kwam uit de corner, die ook nog eens totaal ongevaarlijk was. Ik wilde de bal uitverdedigen, maar schoot de bal à la Sven van Beek in eigen doel. Welke mooier was? Ik moet dan toch kiezen voor mijn eigen doelpunt, die was in ieder geval nog onderkant lat. Bovendien houdt het team daar nog een meter bier aan over." aldus De Weerdt. Na de 0-1 ging per direct de knop om bij Renswoude. Verliezen was geen optie en de jacht op de gelijkmaker werd met volle overtuiging geopend. Roda groef zichzelf in, waardoor het een moeilijke opgave werd. De Leusdenaren leken nog een keer gevaarlijk te worden uit een counter. Die aanval werd abrupt onderbroken door de noppen van doelman Robin Burgers. Het gekrijs van de aanvaller werd overstemt door kreten als: idioot, schandalig en dergelijken. De kale aanvoerder van Roda '46 wilde met met verschillende ziektes verhaal komen halen, waarna de bom leek te barsten. Er was vier man voor nodig om Jasper Guis van de hersenloze aanvoerder af te houden, die ver over de schreef ging met zijn uitspraken.

Renswoude bleef jagen naar de gelijkmaker. Die had er ook moeten komen zo'n 15 minuten voor tijd. Wijnen werd neergehaald in het strafschopgebied waarna de bal voor de voeten van de vogelvrije Vonk belandde. Waar de middenvelder het cadeautje alleen nog uit had hoeven pakken, onderbrak het fluitje het proces. "Als je als scheidsrechter deze overtreding beoordeelt moet je een penalty geven of het voordeel afwachten. De scheids geeft op onverklaarbare wijze een vrije trap. Er is niemand die hier met zijn pet bij kan.", gaf een gefrustreerde Cornel Overeem aan. "Dat de vrije trap vervolgens binnen gekopt wordt maakt een hoop goed, maar toen hij ook hier weer het voordeel liet gaan en de vrije trap over liet nemen stond iedereen op punt van ontploffen!". In het laatste kwartier werd Renswoude nog semi-gevaarlijk door pogingen van Wijnen en Bisschop, die in beide instanties geen kracht aan het schot mee wisten te geven. Enige troost die de ploeg uit de verloren wedstrijd kan halen is dat Alwin Breeschoten voor de tweede gratis meter bier zorgde. Zijn ingooi werd door de arbiter van dienst afgekeurd, vrijwel het enige moment dat de scheidsrechter wél goed wist te beoordelen. "Dat je verliest is zuur, maar dat de scheidsrechter je op zijn minst een punt door de neus boort is echt nog veel zuurder. Vanavond moeten we met het elftal, maar eens napraten over hoe we de volgende wedstrijden eerder kunnen beslissen.", besluit Jeftha Bisschop.

UPDATE:
Verschillende bronnen melden dat het team inderdaad samen is gekomen. Of het onderwerp van gesprek daadwerkelijk de prestaties van de afgelopen wedstrijden betreft, is nog niet bevestigd. De redactie wacht op beeldmateriaal van getuigen om conclusies te kunnen trekken en het gerucht te bevestigen.

UPDATE:
Na de zure nederlaag van afgelopen zaterdag zijn de spelers en staff van het 4e elftal er even uit geweest om wat gezellige tijd met elkaar door te brengen en zich weer volledig te kunnen richten op de volgende wedstrijden!